Esse est percipi

Vox clamantis in deserto

Augustin (5)

Augustin: Despre Rău

Unele lucruri sunt interdependente, astfel încât nu pot exista (sau nu pot fi concepute) una fără cealaltă. Munții și văile sunt astfel. Lumina și întunericul sunt opuse (sau, cum spune Augustin, contrarii), dar de asemenea sunt și interdependente. Atât de multe concepte conțin ideea unui alt lucru, încât putem considera această dualitate drept o lege a realității. Însă, Augustin observa că o astfel de lege ar fi o reprezentare prea simplistă a realității. Unele lucruri sunt legate unul de celălalt, dar nu sunt interdependente. Considerați lumina și umbra. O umbră reprezintă o formă întunecată a unui obiect care blochează lumina.

Dacă nu ar exista lumina, nu ar putea fi umbre, deoarece nu ar exista sursa de la care să fie proiectată o umbră. Dacă nu ar exista o lumină oarecare, nu ar exista ce să fie blocat. O umbră nu este altceva decât blocarea luminii. Umbrele, în consecință, își au originea în lumină. Acestea sunt dependente de lumină. O umbră este creată de legătura dintre un obiect și o sursă de lumină. Umbra constituie un efect al acestei legături și nu reprezintă un obiect separat, independent.

Să comparăm cele expuse mai sus, cu privire la lumină și umbră, cu un fragment din opera lui Augustin, legat de bine și rău:
…dacă nu ar exista binele, în care să existe răul, nu ar putea exista în întregime nici răul, pentru că corupția nu ar avea, nu numai unde să consiste, dar nici de unde să se nască, dacă nu ar exista ceea ce să fie corupt: pentru că, dacă nu ar fi bun, nici nu s-ar corupe, fiindcă coruperea nu este nimic altceva, decât exterminarea binelui. Așadar, din cele bune s-au născut cele rele și nu pot să existe decât numai și numai în cele bune; și nici nu era, altminteri, de unde să se fi ivit vreo natură a răului.”

Mulți oameni tind să creadă că răul reprezintă o forță separată și aflată în concurență cu binele. Augustin afirmă că răul parazitează binele și nu este separat de acesta. Mai degrabă, răul constituie o corupere sau o respingere a binelui. La fel cum o umbră se mărește pe măsură ce ne îndepărtăm de sursa luminii, tot așa răul crește pe măsură ce ne îndepărtăm de bine.

Să luăm în considerare modul în care minciuna este dependentă de adevăr, și nu invers. Minciuna corupe și modifică adevărul și încrederea, dar adevărul nu reprezintă o minciună modificată.

În mod asemănător, putem interpreta ignoranța ca fiind absența cunoașterii. Chiar și în cazurile în care evităm cu bună-știință cunoașterea, nu căutăm să obținem ignoranța (ca și cum ar exista o bază specială a ne-cunoașterii). Ignoranța provine din evitarea, respingerea și lipsa cunoașterii. Precum umbra, ignoranța este dependentă de legătura unui obiect (mintea) cu adevărul. Însă, mintea poate exista fără ignoranță, iar adevărul poate exista indiferent dacă este sau nu blocat. Poate că, în acest exemplu, puteți regăsi un dicton al lui Socrate: „Nimeni nu face răul în mod voit„. Lucru care ne conduce către ideea lui Platon despre virtute, precum aceasta este un fel de cunoaștere, iar răul este un fel de ignoranță.

Augustin a avut convingeri platoniste foarte puternice. În analiza răului făcută de acesta, influența lui Platon este evidentă. Într-o perioadă în care războaiele era purtate sub premisa că unele națiuni sunt bune și altele rele, este esențial să înțelegem în mod clar ceea ce reprezintă binele și răul în viziunea lui Augustin.

În partea următoare – despre teoria lui Augustin privind războiul justificat (drept).

*** Informațiile provin de pe site-ul universității statului Oregon și aparțin domeniului public.

2 responses to “Augustin (5)

  1. daurel 09/10/2011 la 19:28

    M-am mai luminat; multumesc.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: