Esse est percipi

Vox clamantis in deserto

Coca-Cola, bună până la ultima picătură

* Articol publicat la data de 15 martie pe Vox Clamantis in Deserto.

Responsabilii cu marketingul care au inventat sloganul Coca-Cola în 1907 (Good til the last drop) nu se așteptau ca acesta să fie luat ad-literam. Totuși, acum o sută de ani nu erau mulți care să-și imagineze că termeni precum „războaie pentru apă” ar putea exista într-o regiune care este supusă acțiunii musonilor.

Pe 25 februarie a fost înaintată o plângere la Curtea Supremă din New York împotriva The Coca-Cola Company, în care se afirmă că aceasta știa despre abuzurile privind drepturile omului din Guatemala și a încercat să le acopere. În timp ce acest proces este pe cale să înceapă, practicile controversate ale companiei în India continuă, referitor la supra-exploatarea resurselor de apă și contaminarea rezervelor subterane. Răspunzând criticilor publice, compania se pretinde acum o campioană a luptei pentru protejarea mediului. Recent, într-o emisiune CNN Money apărea informația că:

„Coca Cola a fost un lider atunci când vine vorba de chestiuni legate de mediu: scopul acesteia este să aibă un efect neutru asupra apei – însemnând că fiecare picătură de apă folosită va fi refăcută – până în 2020.”
Această afirmație constituie o imensă surpriză pentru comunitatea Plachimada din statul Kerala. De când Coca-Cola a deschis o fabrică de îmbuteliere în regiunea lor în 2000, aceștia s-au confruntat cu o lipsă cronică de apă și poluarea resurselor subterane. În 2006, rezidenții unei comunități mici și sărace din sudul Indiei au început o campanie pentru evacuarea Coca-Cola de pe pământul lor, lucru care a dus la o luptă dură cu autoritățile locale.
În 2003 un jurnalist indian, Arjun Sen, scria în The Statesman:

„Cu trei ani în urmă, petecul de pământ de pe dealurile verzi, pitorești din Palakkad producea 50 de saci de orez și 1.500 de nuci de cocos pe an. Oferea locuri de muncă pentru mulți localnici. Apoi Coca-Cola a sosit, construind o fabrică de îmbuteliere pe 16 ha din apropiere. La ultima sa recoltă, Shahul Hameed, deținătorul unei mici ferme, a recoltat doar cinci saci de orez și 200 de nuci de cocos. Puțurile sale de irigații au secat, datorită faptului că Coca-Cola extrage zilnic 1,5 milioane de litri de apă prin puțurile sale de mare adâncime pentru îmbutelierea Fanta, Coke, Sprite și băutura numită fără ironie de localnici Thumbs Up.”

Pentru a înrăutăți lucrurile, fabrica de îmbuteliere a produs tone de reziduri toxice, după cum a informat BBC, scăpând de ele prin vânzarea către localnici a substanței cancerigene pe post de „îngrășământ.” Niveluri ridicate de pesticide au fost înregistrate în băuturile produse în regiune, ducând la retrageri masive de produse Coca-Cola în întreaga Indie. Potrivit ziarului The Guardian, unii fermieri indieni au recurs la stropirea lanurilor de culturi cu Coca-Cola, decât să recurgă la pesticidele scumpe de la Monsanto.
Totuși, cea mai mare problemă a fost utilizarea apei. Conform antropologului Ananthakrishnan Aiyer, care scria în ziarul Cultural Anthropology, problemele persistente cu apa din regiune au devenit o adevărată criză după sosirea companiei:

„O secetă severă în 2004 în Kerala a complicat lucrurile, Plachimada fiind declarată zonă defavorizată în ceea ce privește apa în 2005. Până în 2005, situația de la Plachimada se repetase și în alte zone ale țării, lupta pentru apă și dreptul la irigații răspândindu-se în comunitățile rurale de pe întreg cuprinsul Indiei, lucru care a dus la mai multe tulburări și demonstrații împotriva The Coca-Cola Company.”

În pofida încercărilor de revocare a licenței, Coca-Cola a rămas. Așa cum Aiyer sublinia, ar fi fost naivi să nu o facă. Compania extrage apa aproape gratis (cu excepția unei mici taxe pentru eliminare apei reziduale) și astfel obține profituri însemnate. La sfârșitul anilor ’90 costul mediu al apei industriale în SUA era de aproximativ 5 dolari per 10.000 litri, în timp ce în India prețul era de trei cenți.
Deși fabrica din Kerala a fost închisă temporar datorită protestelor populare, oamenii din Plachimada continuă și astăzi să lupte pentru a primi despăgubiri pentru contaminarea și supra-exploatarea resurselor de apă din regiunea lor. Coca-Cola și-a mutat operațiunile în alte zone din sudul Indiei și continuă să-și producă băuturile gazoase într-o regiune care se confruntă în mod regulat cu secete severe.

Capitalism, profit, lăcomie, barbarie, inuman, criminal, cruzime, primitivism. Toate aceste cuvinte sunt sinonime. (Mă rog, unele chiar sunt)

Sursa: scienceblogs.com

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: