Esse est percipi

Vox clamantis in deserto

And the Nobel goes to…

* Articol publicat pe data de 12 octombrie 2009, pe Vox Clamantis in Deserto. O reacție la acordarea Premiului Nobel pentru Pace lui Barack Obama.


Membri ai Comitetului, distinși invitați, colegi laureați, prieteni și membri ai familiei care nu au fost suficient de jenați să nu participe:

Cu modestie și recunoștință accept Premiul Nobel pentru Fizică, faima, onoarea, placheta, trofeul, cupoanele de reducere, brelocul, abziehbild-ul și generoasa sumă de bani, care, dacă s-ar putea, aș dori să o primesc în bancnote de douăzeci și cincizeci.

Sunt la fel de surprins, așa cum și mulți dintre dumneavoastră sunteți, nu în ultimul rând cei care mă cunosc și sunt conștienți de cât de departe de planurile mele grandioase sunt realizările mele. Dar știa cineva dintre noi, cei prezenți astăzi, că aș fi putut, într-o zi, să mă trezesc, să-mi vină mintea la cap, să mă ridic și să-mi continui drumul? Că, într-o noapte, s-ar putea să-mi crească o nouă și solidă coloană vertebrală, care să-mi susțină noile mele angajamente pentru a onora visurile, speranțele, planurile și promisiunile despre care am vorbit atât de des și de elocvent? Sigur că nu. S-ar putea chiar să-mi achit și creditul bancar și să renunț la sticla de Courvoisier. Cred că această onoare va fi brațul care mă va ridica și mă va îndrepta pe direcția cea bună.

Dar vă spun că astăzi mă simt în pragul unei mari realizări. Să vă informez însă despre cercetările mele recente. În ultimele două săptămâni, pentru câteva minute pe zi, am încercat să-mi îndeplinesc obiectivul de a învăța un câine gras și prostănac (deși nu-i lipsește o inimă mare) să înțeleagă și să aplice analiza biomecanică a mersului din prisma vectorilor de deplasare a segmentelor corporale.

Canis familiaris este recunoscută ca fiind o specie căreia îi place, în mod deosebit, să învețe diverse trucuri. Ar putea să realizeze o astfel de performanță, cu toate că până acum nu am observat acest lucru la el, la fel însă cum nici dumneavoastră nu m-ați văzut calculând o traiectorie orbitală, accelerând un proton sau făcând o balanță de plăți. Dar, la începutul cercetărilor mele, am descoperit că animalul nu prezintă niciun fel de talent în a prinde bucăți de pastramă sau jambon aruncate către el. Această tristă lipsă de aptitudini am încercat, neobosit, să o corectez.
Vă pot comunica astăzi descoperirile mele preliminare. Câinele poate, începând de miercurea trecută, să își ridice lăbuțele din față realizând o mișcare ritmică și spasmodică, astfel încât să-i arunc bucățele de mâncare, pe care le prinde în gură. Poate să facă acest lucru în aproximativ două din trei încercări. Sunt optimist că intensificarea exercițiilor va duce la o îmbunătățire a performanțelor sale.

Nu ne putem aștepta la schimbări revoluționare. Nu ar trebui să ignorăm nici dorințele, așteptările sau prejudecățile celor care cred că o altă cale este calea cea bună.

Încrederea dumneavoastră în mine mă face să meditez la erorile din trecut și mă determină să-mi reînnoiesc angajamentele pentru îndeplinirea scopului meu. Iar celor care mă contestă și spun că munca mea nu se ridică la nivelul realizărilor predecesorilor mei, vreau să le amintesc că până și un personaj fără principii, corupt și instigator la război ca Henry Kissinger a primit premiul Nobel pentru Pace, în ciuda lipsei vreunei dovezi că acesta ar fi considerat vreun principiu mai important și mai nobil decât promovarea și îmbogățirea sa. Sigur, dacă l-a meritat, eu mă îndoiesc. Sau poate că totul este doar o glumă afurisită. Fir-ați voi să fiți de suedezi nebuni! Domnul să vă aibă în pază. Trăiască România! Vă mulțumesc și o seară bună!

Lasă un răspuns

